Raitiovaunukiskot

Pari sanaa ratikasta

Vantaan ratikkahanke jakaa vahvasti mielipiteitä ja jopa kokoomuksen sisällä on omat ratikka-jakolinjansa. Osa kannattaa, osa vastustaa, osa kannattaa varauksella. Itse lukeudun oikeastaan näihin jälkimmäisiin.

Olen lähtökohtaisesti kiskoliikenteen lisäämisen kannattaja. Se on tehokas tapa liikuttaa suuria määriä ihmisiä – ja vieläpä ympäristöystävällinen (mikäli siis sähkö on tuotettu puhtaasti). Raidehankkeet myös lähes poikkeuksetta nostavat alueiden arvostusta ja sitä kautta mm. kiinteistöjen hintoja. Raiteet nähdään kumipyöräliikennettä houkuttelevampana tapana liikkua.

Vantaan ratikkahanketta on suunniteltu jo jonkin aikaa. Suunnitelmat ovat mahtipontisia ja kannattavuuslaskelmat nojaavat osin hypoteettisiin skenaarioihin asukasluvun, työpaikkamäärien ja maan arvon kehityksen suhteen.

Ratikan vastustajat ovat kategorisesti torpanneet hankkeen liian kalliiksi ja joustamattomaksi. Huolet eivät ole tuulesta temmattuja, mutta itse en ole niin ehdoton. Vantaan kokoomus on pitkään puhunut superbussiratkaisusta, joka olisi ratikkaa joustavampi infraltaan, mutta silti ratikan kaltainen kapasiteetiltaan. Olisin ehkä itse selvityttänyt bussiratkaisua hiukan syvemmin, mutta kyllä ratikkakin minulle kelpaa – edellyttäen, että hankkeen etumerkki on selkeästi plussa järkevällä keskipitkällä aikavälillä.

Nykylaskelmien mukaan ratikka maksaisi itse itsensä mm. maan arvonnousun kautta. Voi olla, mutta tämä ei ole itsestään selvää. En haluaisi ryhtyä massiiviseen infrahankkeeseen ilman, että sen kustannukset ja hyödyt ovat täysin selvät.

Hyötypuolella ratikka ilman muuta kohottaisi Itä-Vantaan imagoa. Tällöin sillä olisi myös segregaatiota vähentävä tai ainakin hidastava vaikutus. Ratikan varsi kaavotettaisiin täyteen asuntoja uusille, toivon mukaan hyville, veronmaksajille. Vaikutus kuntataloudelle voi olla sitä kautta positiivinen, vaikka kaupunkikuva paikoin muuttuisi ja lähiluontoa tuhoutuisi.

Ratikka ei myöskään juuri palvele läntistä Vantaata, joten se on ennen muuta keskisen ja itäisen Vantaan hanke. Mitä lännelle vastineeksi? Oma ratikkalinja?

Oma ääneni ratikalle olisi siis varovainen JAA, sillä ehdolla, että myös länttä aletaan kehittää määrätietoisemmin ja että hanke rahoittaa itse itsensä keskipitkällä aikavälillä. Ei veronmaksajien niskaan uutta Länsimetroa!